Romové jsou v českých školách stále diskriminováni. Šestice nevládních organizací uvedla, že romské děti tvoří zhruba třetinu žáků praktických (dříve zvláštních škol). Navíc se podle nich romské děti vzdělávají odděleně od svých vrstevníků také v běžných základních školách. Ministerstvo školství oponuje, že průběžně podporuje vzdělávání romských dětí prostřednictvím řady programů.
Zpráva vychází ze společného prohlášení neziskových organizací, vydal ji zpravodajský server E15.
„V mnoha obcích a městech existují školy či třídy známé jako ‚romské‘. Pár set metrů dále přitom stojí další školy, kam zase chodí převážně děti z majority,“ napsaly například nevládní organizace.
Průběžná Chládkova podpora
Ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) uvedl, že jeho úřad podporuje vzdělávání romských dětí průběžně. Dotační programy jsou zaměřeny na podporu financování asistentů pedagoga ve třídách se žáky se zdravotním postižením i sociálním znevýhodněním, integraci romské komunity a podporu sociálně znevýhodněných romských žáků a studentů na středních a vyšších odborných školách.
Ministr považuje rovněž za důležité, aby byly pro všechny děti dostupné přípravné třídy nebo místo v mateřské škole. Proto chce prosadit povinný poslední rok předškolního vzdělávání.
Sporná novela
Lepší přístup ke všem dětem se speciálními vzdělávacími potřebami si ministerstvo slibuje od novely školského zákona, která zavádí systém podpůrných opatření odstupňovaných podle individuálních potřeb. Někteří odborníci varují, že vágní formulace jednoho z paragrafů by mohla naopak vést k tomu, že by se do praktických škol mohly znovu dostávat děti bez mentálního postižení. Ministerstvo však tento výklad odmítá.
Tímto tématem se zabývá také Evropská komise (EK). V září se formálně obrátila na Českou republiku s žádostí o informace ohledně údajné diskriminace romských dětí v českém vzdělávacím systému.
Nevládní organizace nyní upozornily, že se jedná o zahájení řízení pro porušení povinností, které může skončit sankcemi. Ministerstvo tehdy v souvislosti s výtkami EK uvedlo, že se týkají současného zákona z dílny bývalé vlády.
diskriminace, Evropská komise, Evropský soud pro lidská práva, inkluzivní vzdělávání, škola, vzdělávání