Férová škola

V českém školství prosazujeme spravedlivé podmínky a kvalitní vzdělání pro všechny děti. Bez ohledu na zdravotní či sociální handicap má každé dítě v naší zemi právo na vzdělání. Projekt Férová škola prosazuje inkluzivní školství, které vnímá rozdíly mezi dětmi jako jejich bohatství a dokáže jich využít. Oceňujeme a podporujeme školy otevřené každému dítěti, školy rozvíjející potenciál každého žáka.

 

 

 

Jak to děláme:

  • Pořádáme semináře a workshopy pro učitele a žáky.
  • Rodičům nabízíme pedagogické i právní poradenství.
  • Připomínkujeme zákony a navrhujeme systémové změny.

 

> více informací najdete na webu Férové školy 

 

Do projektu Férová škola, který byl oceněn nadací ERSTE Foundation prestižní cenou za sociální integraci, se zapojilo již více než padesát škol z celé České republiky.

 

Vzděláváním se zabýváme i v jiných projektech, než je Férová škola. Jsme partnery projektů:

 

Naši specialisté k tématu

  • Marek Zemský

    Marek Zemský

    Email: [javascript needed]
  • Veronika Lapšanská

    Veronika Lapšanská

    Email: [javascript needed]
  • Monika Tannenbergerová

    Monika Tannenbergerová

    Email: [javascript needed]

    Vše k tématu

    Liga podpořila kampaň Konec levných učitelů

    30.8.2016
    Platy učitelů a učitelek zaostávají jak v mezinárodním srovnání, tak vůči platům ostatních absolventů, absolventek vysokých škol v České republice. Přestože to není jediný důvod pro nedostatečnou prestiž učitelské profese, jedná se o významnou překážku pro rozvoj kvalitního školství. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli podpořit kampaň Českomoravského odborového svazu […]

    Á propos k inkluzi … Integrace vs. inkluze – díl čtvrtý (4/4)

    27.7.2016
    Pojem, který bývá úzce spojován s inkluzí, je integrace. Často jsou pojmy mylně ztotožňovány, definovány či zaměňovány.

    Světová zdravotnická organizace (WHO) charakterizuje integraci jako sociální rehabilitaci, schopnost příslušné osoby podílet se objektivně na společenských vztazích. Integrace je tedy stav, kdy se jedinec se zdravotním postižením vyrovnal se […]

    Liga podporuje rozšíření pravomoci Veřejného ochránce práv

    23.5.2016
    Připojili jsme se k otevřenému dopisu 33 neziskových organizací předsedovi vlády ve věci rozšíření pravomocí veřejného ochránce práv. Široká koalice nevládních organizací pracujících v různých oblastech upozorňuje především na nízkou úroveň ochrany proti diskriminaci v České republice a podporuje zavedení možnosti podávat žaloby na ochranu proti diskriminaci ve veřejném […]

    Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů

    18.5.2016

    Publikace uvádí příklady existujících modelů inkluzivního vzdělávání na pedagogických fakultách a nabízí k aplikaci návrh obecné koncepce možného směřování pedagogických fakult v otázkách přípravy budoucích pedagogů, která více reaguje na aktuální potřeby pedagogického terénu.

    Strategický management inkluzivní školy

    18.5.2016

    Vytvořená metodika přináší praktické znalosti a dovednosti z oblasti strategického managementu a inkluzivní pedagogiky, které povedou k posílení manažerského i pedagogického vědomí vedení škol.

    Aktuality

    Liga podpořila kampaň Konec levných učitelů

    30.8.2016
    Platy učitelů a učitelek zaostávají jak v mezinárodním srovnání, tak vůči platům ostatních absolventů, absolventek vysokých škol v České republice. Přestože to není jediný důvod pro nedostatečnou prestiž učitelské profese, jedná se o významnou překážku pro rozvoj kvalitního školství. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli podpořit kampaň Českomoravského odborového svazu […]

    Á propos k inkluzi … Integrace vs. inkluze – díl čtvrtý (4/4)

    27.7.2016
    Pojem, který bývá úzce spojován s inkluzí, je integrace. Často jsou pojmy mylně ztotožňovány, definovány či zaměňovány.

    Světová zdravotnická organizace (WHO) charakterizuje integraci jako sociální rehabilitaci, schopnost příslušné osoby podílet se objektivně na společenských vztazích. Integrace je tedy stav, kdy se jedinec se zdravotním postižením vyrovnal se […]

    Liga podporuje rozšíření pravomoci Veřejného ochránce práv

    23.5.2016
    Připojili jsme se k otevřenému dopisu 33 neziskových organizací předsedovi vlády ve věci rozšíření pravomocí veřejného ochránce práv. Široká koalice nevládních organizací pracujících v různých oblastech upozorňuje především na nízkou úroveň ochrany proti diskriminaci v České republice a podporuje zavedení možnosti podávat žaloby na ochranu proti diskriminaci ve veřejném […]

    Á propos k inkluzi … Principy – díl druhý (2/4)

    18.4.2016
    Existují minimálně dva vývojové stupně v zavádění inkluze, které můžeme ve vzdělávacích systémech řady zemí Evropy pozorovat, a často se objevují paralelně. V prvním se nově setkáváme se začleňováním žáků, kteří byli dříve z edukačního procesu z různých důvodů úplně vyloučeni. Nejčastějším důvodem pro vyloučení bylo postižení či kulturní odlišnost žáka. […]

    Á propos k inkluzi … Definice - díl první (1/4)

    15.3.2016
    Inkluze sem, inkluze tam, až se nám z toho točí hlava. Všude se o ní mluví. Každý má na ni svůj názor. Víme však opravdu co to je? Co magické slovo „inkluze“ nebo „školní inkluze“ opravdu znamená? Při sledování médií, debat či dokonce odborných fór mám někdy pocit, že […]
    Zobrazit další aktuality »

    Tiskové zprávy

    Všechny děti mají právo na inkluzivní vzdělání

    6.9.2015
    V roce 2015 si Česká republika připomíná pětileté výročí od vyhlášení Úmluvy OSN o právech osob se zdravotním postižením a osmileté výročí od vyhlášení rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve věci D.H. a ostatní proti České republice. Obě výročí upozorňují na jedno: po tolika letech stále neumíme uspokojivě uchopit […]

    Liga lidských práv zve české politiky k návštěvě inkluzivních škol

    16.1.2015

    Liga lidských práv pozvala v osobním dopise všechny poslance, senátory a prezidenta republiky k návštěvě jedné ze škol, kterým udělila certifikát Férová škola. Mohou se tak osobně přesvědčit o tom, že i v Česku lze dlouhodobě úspěšně vzdělávat společně žáky s velmi rozmanitými potřebami. Současně politiky vyzývá, aby pomohli vytvořit vhodné […]

    „Transformace vzdělávání je nutná“ vzkazuje české vládě OSN

    27.5.2014

    Výbor OSN pro hospodářská, sociální a kulturní práva vydal v pondělí 26. května doporučení, co by se mělo v České republice zlepšit v oblasti dodržování lidských práv. Zpráva apeluje na politiky, aby se zaměřili i na oblast školství, v němž je stále velké množství běžných základních škol zcela uzavřeno sociálně či zdravotně […]

    Ombudsmanka: Neposkytnutí asistenta pedagoga dítěti s autismem je diskriminací

    2.4.2014

    Rodiče dětí se zdravotním postižením, kterým kraj nepřizná nárok na asistenta pedagoga, se můžou bránit antidiskriminační žalobou. Vyplývá to ze stanoviska ombudsmanky Anny Šabatové k případu autistického žáka z Olomouce. Školák, který chodil od první třídy do běžné základní školy a učivo zvládal s podporou asistenta pedagoga, podle kraje […]

    Zobrazit další tiskové zprávy »

    Zprávy z médií

    Škola odmítla vzdělávat autistu. Musí zaplatit 50 tisíc

    22.4.2016
    Rozhodnutí Okresního soudu ve Vyškově, podle kterého měl autistický hoch právo na vzdělání ve spádové škole, ve čtvrtek nabylo právní moci. O den dříve vypršela lhůta pro odvolání. Zastupitelstvo obce Milešovice na Vyškovsku, jíž se spor týkal, už dříve rozhodlo, že verdikt přijme, neodvolá se a zaplatí […]

    Inkluze po seversku: Mix zdravých, postižených, cizinců a žádné propadání

    23.3.2016
    Normální je různorodost. Z této myšlenky vychází vzdělávací systémy většiny skandinávských zemí, v nichž inkluzivní vzdělávání funguje již od devadesátých let. O svých zkušenostech s inkluzí hovořili na páteční konferenci v Praze experti z Norska a Islandu, kde prakticky neexistují speciální školy. Podle expertů se Česko může na severu inspirovat.

    Zpráva […]

    Vysokoškoláků z dětských domovů je málo, chybí jim podpora

    4.5.2015
    Na univerzitách studuje každé čtvrté dítě vyrůstající v rodině. Z dětských domovů jde ale na vysokou školu jen každý 170. Na malý počet vysokoškoláků z ústavů upozorňují i učitelé. Mnohdy totiž nejde o studijní předpoklady, ale o nedostatek podpory a chybějící zázemí.

    Zprávu zveřejnil server ČT24.cz.

    Pro přípravu na […]

    Zobrazit další zprávy z médií »

    Publikace

    Inkluzivní vzdělávání v pregraduální přípravě učitelů

    18.5.2016

    Publikace uvádí příklady existujících modelů inkluzivního vzdělávání na pedagogických fakultách a nabízí k aplikaci návrh obecné koncepce možného směřování pedagogických fakult v otázkách přípravy budoucích pedagogů, která více reaguje na aktuální potřeby pedagogického terénu.

    Strategický management inkluzivní školy

    18.5.2016

    Vytvořená metodika přináší praktické znalosti a dovednosti z oblasti strategického managementu a inkluzivní pedagogiky, které povedou k posílení manažerského i pedagogického vědomí vedení škol.

    Praktický průvodce právem na vzdělání

    18.5.2016

    Průvodce vychází z reálných kazuistik a přibližuje problematiku školské a antidiskriminační legislativy formou otázek a odpovědí v modelově zvolených případech. Průvodce se týká nejen samotného vzdělávání na základní škole a souvisejících práv dítěte, ale také práv dítěte v zájmovém vzdělávání a jiných aktivitách se školou souvisejících. Popisuje také způsoby, jak si v případě porušování […]

    Metodologie a lidská práva: jak postupovat při hodnocení dodržování lidských práv

    14.5.2014

    Cílem metodologie je vytvořit návod pro komplexní hodnocení (ne)dodržování lidských práv ze strany státu, na jehož základě lze identifikovat chronické a systémové problémy v této oblasti. Metodologie představuje tři základní přístupy, jak lze objektivním a transparentním způsobem měřit dodržování lidských práv. Poznatky získané na základě jejich aplikace by měly vytvořit […]

    Spravedlnost ve školství jako výzva budoucích učitelů

    7.2.2013

    Mezi základní lidská práva patří bezpochyby i právo na vzdělání bez ohledu na prostředí a zdravotní stav žáka. Autorka zdůrazňuje nutnost spravedlivého přístupu ve školství a jako příklad uvádí situaci ve Finsku, které patří mezi země s nejlépe řešeným způsobem vzdělávání.

    Autor: Mgr. Monika Tannenbergerová, DiS Publikováno: Pedagogika a školství
    Zobrazit další publikace »